Impreza dla uczniów klas I-III, na którą można zaprosić uczniów z zaprzyjaźnionej szkoły. Poprzez zabawę uczniowie poznają historię zniemniaka. Przy ognisku odbywają się konkursy sprawdzające wiadomości i umiejętności uczniów. Podczas imprezy uczniowie nawiązują nowe znajomości i przyjaźnie ucząc się zarazem zdrowej rywalizacji, a czas upływa w miłej atmosferze i na dobrej zabawie.
Scenariusz uroczystości szkolnej Święto Pieczonego Ziemniaka
Cele: -Promowanie planów pracy rodziców, którzy uprawiają warzywa -Docenianie znaczenia ruchu dla zdrowia człowieka -Zapoznanie z potrawami z ziemniaków -Stworzenie warunków do wykazania się zdolnościami: plastycznymi, sportowymi, poetyckimi i aktorskimi
PRZEBIEG IMPREZY 1. Uroczystość rozpoczyna się rozpaleniem ogniska i zaprezentowaniem zagadek zaprezentowanych przez uczniów:
W ziemi się rodzą, z jednego wiele. Najsmaczniejsze są jesienią w popiele (…)
Warzywo, koloru brązowego i od ziemi brudnego. Kto to taki? (ziemniaki)
Rosną na zagonach, pod zielonym krzakiem, a jesienią po wykopkach zjemy je ze smakiem. (ziemniaki)
Jadą dzieci na wycieczkę, a ja biorę worek w teczkę. Pytacie po co? Na ziemniaki! Bo to wrzesień nie byle jaki czas na zbiory i wykopki, jedziecie ze mną? (dzieci krzyczą gromkim głosem) -na wykopki bierzcie worki!
2. Na polanę wjeżdża woźnica z wózkiem ziemniaków i grupa dzieci śpiewająca piosenkę pt.: „Kartofle”.
3. Opowiadanie przez N. historii ziemniaka.
Działo to się na początku XVI w gdy konkwistador hiszpański Francisco Pizzaro podbijał kraj Inków, dzisiejsze Peru, od króla Atahualpy żądał przede wszystkim złota. Król zapytał go w żartach czy Hiszpanie jedzą ten żółty metal skoro go tak dużo potrzebują, Nikt w tedy nie zwracał uwagi na roślinę, którą Indie zwali papas lub petata najczęściej dziko rosnącą. Roślina ta kwitła na czerwono i miała małe bulwy wielkości orzecha włoskiego o gorzkim smaku i nie nadawała się do jedzenia. Druga jej odmiana kwitła na biało i była uprawiana przez tubylców. Jej bulwy nadawały się do spożycia po ugotowaniu lub upieczeniu w żarze ogniska. W drugiej połowie XVI w karawele hiszpańskie przyniosły „mączaste bulwy” na kontynent europejski. Do gospodarczego wykorzystania ziemniaków, czyli ich uprawiania przyczynili się Anglicy. Na kontynencie europejskim ziemniaki zaczęto uprawiać najszybciej w dzisiejszej Belgii ok. 1700 roku najpierw w miastach jako roślinę ogrodową. We Francji uważano ziemniaki za roślinę szkodliwą, wywołującą gorączkę po ich spożyciu. Dopiero wielki francuski ekonomista Anne Robert Turgot, później minister finansów, zaczął rozdawać sadzonki proboszczom i rolnikom, kazał podawać potrawy tylko z ziemniaków. Pod jego wpływem Król Ludwik XVI codziennie jadł ziemniaki, a królowa nosiła ich kwiaty przy sukni. Do Polski ziemniaki trafiły za Jana III Sobieskiego. W Warszawie zaczął je uprawiać ogrodnik Łuba w ogrodzie na Nowolipkach. Dostarczał je na dwór królewski i na dwory magnaterii polskiej już w czasach panowania Augusta II. Powoli przyzwyczajano się do ich konsumpcji. Na większą skalę zaczęto uprawiać ziemniaki w Polsce dopiero za panowania Augusta III Sasa. Długo Polacy brzydzili się kartoflami i uważali je za szkodliwe dla zdrowia. Na końcu panowania Augusta III kartofle znajome były wszędzie w Polsce, na Litwie i na Rusi.
4. Wrzucenie ziemniaków do ogniska.
5. Wypowiedzi uczniów na t: Dlaczego ziemniaki pieczone w skórkach są najzdrowsze?
6. Zorganizowanie konkursów: a) Konkurs na najdłuższy obierek. Do konkursu przystępuje kilkoro chętnych dzieci. Można wybrać Komisję Konkursową, która dokonuje pomiarów i zapisuje wyniki na tablicy.
b) Rzut ziemniakiem do koszyka.
c) Gra w ziemniaczane kręgle.
d) Ziemniaczany slalom. Bieg do mety między słupkami z ziemniakiem popychanym kijem do hokeja.
e) Wykopki ziemniaczane (każda drużyna na sygnał zbiera ziemniaki do swojego koszyka).
f) Wykonanie z ziemniaków stempelków. -Po wykonaniu stempelków dzieci wykonują pieczątki na wcześniej przygotowanych twardych podkładkach.
7. Przeprowadzenie testu pt.: „Zostań Znawcą Ziemniaków”. (każdy otrzymuje test) a) Test Zostań Znawcą Ziemniaków:
I Ziemniaki należą do roślin S zbożowych T włóknistych F okopowych II Z ziemniaków wytwarza się P sól R mąkę U olej III Część jadalna ziemniaka to M owoc Y bulwa, czyli zgrubiały okrągły pęd N kwiat IV Najzdrowsze ziemniaki to te, które spożywamy Z surowe C smażone na oleju T pieczone lub gotowane ze skórką V Wykopki to Ę kopanie ziemi K zbiór ziemniaków O zbiory jabłek VI Ziemniaki sprowadził do Polski Z Kubuś Puchatek W rolnik I król Jan III Sobieski
b) Uzupełnij zdanie.
……………to pokrojone ziemniaki………………na oleju.
8. Prezentacja piosenek i wierszy na temat jesieni.
9. Wręczenie uczestnikom konkursów pamiątkowych dyplomów i nagród.
10. Zebranie przy ognisku wszystkich uczestników. Zabawy i wspólna konsumpcja pieczonych ziemniaków.
MIŁEJ ZABAWY !
Renata Guzek SP Leśnice
|